Wyrabianie zdrowych
nawyków żywieniowych u dzieci

 

Zdrowe żywienie jest jednym z najważniejszych czynników, warunkujących zdrowie człowieka. Jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego wzrostu
i rozwoju organizmu, a także zmniejszenia ryzyko wystąpienia licznych chorób. Odpowiednie nawyki żywieniowe powinny być kształtowane już od początków życia człowieka. 

 

Jedz zdrowo!

·         Jedz o stałych porach – twój organizm przyzwyczaja się do godzin posiłków.

·         Staraj się urozmaicać posiłki – twój organizm potrzebuje wielu witamin i składników pokarmowych.

·         Jedz wolno – gdy jesz szybko, żołądek nie pracuje prawidłowo. Pospiesznie połykany pokarm może trafić do dróg oddechowych, co

          grozi zadławieniem.

·         Nie popijaj w trakcie jedzenia – staraj się, aby gryziony pokarm był rozpuszczony śliną, gdyż ona rozpoczyna trawienie.

·         Dbaj o estetykę spożywania posiłków – czysto i ładnie podane posiłki sprzyjają trawieniu.

·         Przed snem jedz niewiele – daj odpocząć żołądkowi.

 

Piramida prawidłowego odżywiania

Uczeni ustalili, co i w jakich ilościach należy jadać, aby nasz organizm dobrze się rozwijał. Przedstawia to piramida prawidłowego odżywiania. Podstawą posiłków powinno być pieczywo, makaron kasza, ryż. Trzeba jeść dużo warzyw
i owoców.
Warzywa powinny być serwowane do każdego posiłku. Zapewniamy w ten sposób podaż odpowiedniej ilości witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego, składników, bez których prawidłowy rozwój dziecka jest niemożliwy.
Warzywa i owoce są skarbnicą składników odżywczych, które zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, chronią przed nowotworami i wzmacniają odporność. Świeże warzywa i owoce są źródłem wielu witamin, które trudno dostarczyć organizmowi w inny sposób. W nieco mniejszych ilościach należy spożywać mleko, przetwory mleczne, mięso, jaja, ryby. Słodycze w naszym jadłospisie powinny być wyłącznie dodatkiem.